2019. június 13., csütörtök

Régi stelázsi felújítása


Vettem egy nagy levegőt és beneveztem a Paksi Atomerőmű Alkotó Energia pályázatára. A pályázatot DIY  alkotók számára hirdették meg, hogy ezzel népszerűsítsék a meglévő értékek megőrzését, a környezettudatosságot és a potenciális hulladék mennyiségének csökkentését.






A fenti kiírásnak pontosan megfelelt ez a leselejtezett stelázsi, amit egy fészerben találtam. Már nem használták, én viszont láttam benne fantáziát. Úgy gondoltam, hogy mutatóssá lehet varázsolni, megőrizve még jó néhány évre azt a sok munkát és faanyagot, ami ebben a bútordarabban benne van.



Először is alaposan letisztítottam, zsírtalanítottam. A polcokat és az ajtókat kivettem,  lecsiszoltam, majd sötét vizes páccal beeresztettem. A polcokon szépen kirajzolódott a fa erezete, ez különösen szeretem ezen a bútoron. A mechanikus sérülések, karcolódások elkerülése végett selyemfényű lakkal lekentem a pácolt felületeket.




Tervem az volt, hogy ezek a sötét pácolt felületek éles kontrasztot alkossanak a szekrény oldalaival, ezért ez utóbbit fehér Annie Sloan krétafestékkel festettem le. Száradás után viszont sajnos láttam, hogy néhol sárgás foltok jelentek meg. Ekkor még nem tudtam, hogy ez mit jelent, ezért a problémás részeknél újrafestettem, de bosszúságomra a foltok újból átütöttek. Utána olvastam a problémának, és a festék forgalmazójának oldalán (Nemiskacat.hu) megtaláltam a megoldást. Az érintett részeket lakkal kentem át, ez tökéletesen lezárta a tanninok által átitatott felületet, így  a következő réteg krétafesték már hibátlanul fedett. Ezután a krétafestéket világos wax-szal fixáltam.




Végezetül, a hiányzó fogantyúk helyére virág formájú, halvány rózsaszín virágt formázó bútorgombokat szereltem fel. Szerencsére a golyós ajtócsappantyúk jól záródtak, ezek cseréjére nem volt szükség.








Régi házak kamráiban, a vendégek szeme elől elrejtve álltak lekvároktól, befőttektől roskadozó polcok, szekrénykék – vagy ahogy nagyszüleink hívták a  stelázsi. 

A formára egyszerű, fából készült, szerkezetileg masszív bútordarab felújítva azonban már rangosabb helyet érdemel – akár egy nappali darabja is lehet.

Jelenleg megvásárolható a Sámli Shopban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése